Forum

[Szukaj na forum]

Technika
Index >> Garaż >> Kupiłem Taunusa :) kilka pytań
[odpowiedz]
[1] 2 > >>
Kupiłem Taunusa :) kilka pytań
AutorWiadomość
Voitec12.06.2016 12:51

Skąd: Susz
Od: 2016-06-12
Postów: 18
Witam ! Znowu po ponad 20 latach mam Taunusa.Na początku lat 90-tych miałem 3 Taunusy,sedan 4 drzwi 2.0 V6,i dwa kombi 1.6 z gazem.
Właśnie sobie sprawiłem sedana 4-ro drzwiowego 2.0 L rzędowa czwórka 100 KM.
Wnętrze jest jak nowe i wszystko działa.
Trochę z nostalgii ale generalnie auto ma jeździć na co dzień.
Na gorąco kilka spostrzeżeń:
Nie ładuje alternator,kontrolka nie świeci po przekręceniu zapłonu,bezpieczniki sprawdzone na lewym nadkolu a raczej pasie przednim.Są jeszcze inne ?
Do czego jest tajemniczy przycisk przy lewym kolanie.
Słychać most(z tym robił nic nie będę bo nie mam warunków)
Wibracje czyli sprzęgło gumowe lub podpora wału.
Brak przedniego zderzaka.
Od lat "siedzę" w autach z ecu i wtryskiem więc aparat zapłonowy i gaźnik są tematem zapomnianym.
Gdzie są znaki żeby błysnąć lampą ?
Auto zapala ładnie na zimnym ssanie działa,na ciepłym musiałem trochę dodać gazu ale zrobiłem nim dopiero 15 km.
Generalnie jedzie ,chociaż w fotel nie wgniata. Na wolnych trochę telepie silnikiem ale na gaz reaguje ładnie.Biorę się za świece i układ wysokiego napięcia. Zmierzę kompresję.
Jaki to gaźnik ? Widzę dwa w dziale technika.
Auto jeździ w kraju restrykcyjnych wartości "CO" więc gaźnik będę musiał poznać bliżej bo czeka mnie przegląd.
A, nie pokazuje temperatury silnika.
Plątanina podciśnień, są jakieś schematy do tego,chcę przywrócić auto do fabrycznych osiągów.
Pisane chaotycznie bo spieszę się żeby już coś pogrzebać.
Siedzicie panowie w temacie wiec może padną jakieś rady na temat bolączek auta.
Mishq13.06.2016 21:51

Skąd: Brzozów
Od: 2006-11-26
Postów: 454
gaźnik weber 32/35 DGAV i filmik jak ustawić zapłon https://www.youtube.com/watch?v=p_5MqRS43ao
jacob8113.06.2016 22:28

Skąd: Pomorskie
Od: 2009-05-22
WWW
Postów: 351
O tak nie ma lepszego filmiku jak ten. Tez na nim bazowałem.
Mishq13.06.2016 22:55

Skąd: Brzozów
Od: 2006-11-26
Postów: 454
też na nim bazowałem ale trzeba mocno śrube od aparatu dokręcic bo z własnego doświadczenia wiem że może sie zapłon przestawić po mocnej przejeżdżce :)
amator14.06.2016 00:31
Administrator

Skąd: Pruszków
Od: 2003-10-29
WWW
Postów: 3554
Witaj, fajny powrót :)

Przypuszczam, że Taunus w miarę oryginalny Ci się trafił, a więc też i praca przy nim zapowiada się przyjemniej. Oczywiście zacznij od sprawdzania podstawowych rzeczy, czyli elektryka, ciśnienie na cylindrach. Wymień przerywacz, palec, kopułkę. przewody WN, świece, a także wspomniany czujnik temp. na nowe.

Gaźnik to jak kolega wspomniał Weber DGAV - bardzo logiczny i wdzięczny do samodzielnej regeneracji. Proponuję rozebrać, wymyć myjką ultradźwiękową i poskładać na nowych membrankach i uszczelkach. Będzie na lata niedotykania się.

Jeśli dobrze ustawisz zapłon, to po regeneracji gaźnika podjedź na analizator spalin i ustaw sobie skład mieszanki.

Jak masz te wszystkie podciśnienia to sobie zostaw, bo one tam fabrycznie były. Chociaż w warunkach polskich od razu lecą do śmieci.
Voitec18.06.2016 09:13

Skąd: Susz
Od: 2016-06-12
Postów: 18
Nie sądziłem że jeszcze ktoś pamięta te samochody a tutaj taka obszerna społeczność i auta są droższe niż w 95 roku.
Jak po zakupie jechałem do domu to ledwie jechał.Podziałałem przy nim kilka dni i teraz już jeździ.Świecę zapłonowe miały "zespawane" elektrody,przerywacz miał dziurę w jednym styku.Wjechały świece NGK przerywacz bosch i czekam jeszcze na kondensator.Zapłon ustawiony na 10 stopni,gość na filmie mówi żeby to robić z odłączonymi podciśnieniami ale jak odłączam podciśnienia to zapłon jest 0 stopni.Finalnie zostawiłem 10 stopni na podłączonych podciśnieniach. Do przyspieszacza zapłonu u mnie podłączone są dwa wężyki.
Co do podciśnień to nie miałem na myśli żeby je wyrzucić,wręcz przeciwnie podłączyć tak jak powinny być.Właśnie jeden wężyk sobie wisi i nie wiadomo gdzie powinien być połączony.
Gaźnik był serwisowany przez poprzedniego właściciela,pojeżdżę trochę zobaczę jak się będzie sprawował,można gdzieś jakieś zestawy regeneracyjne kupić ?
Wymienił też kopułkę palec kable.
Ładowanie już ogarnięte.
Kompresja 11-13-12-10 no cóż nowy nie jest, pracuje cicho.
Po wyrównaniu pracy silnika wibracje prawie zanikły,telepanie silnika przenosiło na resztę napędu.Pracował na 2,5 cylindra.
Są w PL jakiś miejsca z częściami do takich pojazdów (internet)?
Auto jest w oryginalnym stanie,ale jakby tak V8 do tego włożył.
Most,skrzynia wytrzymują jakieś większe moce ?.Są jakieś "swapy" znane tutaj ?
Ktoś kojarzy czerwony przycisk przy lewym kolanie jest na zdjęciu,jak wciskam świeci ?

paras18.06.2016 12:57

Skąd: Kraków
Od: 2005-09-12
Postów: 115
Tak wytrzymują większe moce, ale jeden sezon tylko:)
gryziu18.06.2016 13:27

Skąd: Warszawa
Od: 2004-10-07
Postów: 138
Ten przycisk, to jest lampka kontrolna ilości płynu hamulcowego w zbiorniczku. Ma się zaświecić przy zbyt niskim stanie. Wciskając go tyko sprawdzasz czy działa.
amator19.06.2016 22:11
Administrator

Skąd: Pruszków
Od: 2003-10-29
WWW
Postów: 3554
jak ci wszytko dobrze działa, to ciesz się jazdą .... nie trza zaraz tego psuć. Jak masz mało wrażeń, to czeka na ciebie kilka V6tek, które nie są może jakieś mega mocne, ale na pewno mają lepszy moment. A V8 ... w Taunusie też można, tylko po co? Znacznie łatwiej kupić jakiegoś gotowego amerykana ...
Voitec03.07.2016 22:50

Skąd: Susz
Od: 2016-06-12
Postów: 18
Jednak nie chodzi tak jak powinien,zrobiłem jakieś 200 km i czuć że nie chodzi równo na wszystkie cylindry.
Kolejność zapłonu 1342 po świecach widać że prawidłowo spala mieszankę we wszystkich cylindrach.Jeszcze raz zmierzona kompresja na dobrze rozgrzanym silniku
1-12
2-13,5
3-13
4-10,5
Kopułka BERU,palec BERU,przerywacz BOSCH,kondensator BERU,kable BOUGICORT,świece NGK wszystko nowe.Przerwa na przerywaczu 0,3 mm.
I ciekawostka ,zdejmując po kolei fajki na pracującym silniku ,pierwsza brak reakcji
,druga tak spadają obroty że gaśnie,trzecia spadają obroty że gaśnie ,czwarta brak reakcji.
Podmieniałem świece i kable pomiędzy cylindrami i bez zmian.
Na wszystkich świecach jest taka sama iskra.
Rozumiem że trochę nierówna kompresja ale miałem taunusa co miał 7-8 i jeździł.
Nobel za rozwiązanie zagadki :)
PS.Ford dostał nowe felgi i teraz już wygląda COOL
najdos04.07.2016 22:21

Skąd: warszawa
Od: 2011-10-11
Postów: 628
jak coś dzwoń :)))))
Voitec05.07.2016 22:15

Skąd: Susz
Od: 2016-06-12
Postów: 18
"dojazd do klienta" no nie wiem czy będzie im się opłacało :)

Może się czepiam ale lubię jak wszystko "działa" w aucie.Nie świecąca mało znacząca kontrolka potrafi mnie zatrzymać w garażu do 2-giej w nocy.
Ford jeździ sobie codziennie całkiem żwawo ale wygląda to jakby dostawał iskrę na 1 i 4 cylinder nie wtedy kiedy powinien,no chyba że w tym modelu jest inna kolejność zapłonu albo dostaje iskrę na suw ssania zamiast pracy.Nie sądzę że kompresja 10 atm jest tego przyczyną.Mam inny bolid który jest odprężony pod dużą turbinę i ma po 10 atm na wszystkich cylindrach i wyrywa asfalt z korzeniami :)
Zakupiłem most,wygląda trochę inaczej ale raczej będzie pasował.

A i jeszcze jedna rzecz przepustnice w gaźniku ale te u góry cały czas są otwarte i jest to tak złożone ze nie ma mechanicznej możliwości żeby były regulowane.Zastanawiam się jaką role miały by spełniać w takiej pozycji ??


amator11.07.2016 19:25
Administrator

Skąd: Pruszków
Od: 2003-10-29
WWW
Postów: 3554
górne przepustnice, zwane rozruchowymi, mają zadanie zmniejszenia dopływu powietrza na zimnym silniku. A więc na "dzień dobry" są przymknięte. Potem jak silnik się rozgrzewa stopniowo się otwierają. Jeśli masz cały czas otwarte, oznacza, że nie masz ssania. Otwarte cały czas górne przepustnice nie spełniają żadnej funkcji. Sprawdź dobrze ten gaźnik.
Voitec12.07.2016 18:44

Skąd: Susz
Od: 2016-06-12
Postów: 18
Dzięki wszystkim za podpowiedzi ! (nawet za namiar na kasacje taunus-ów :)))
Trzeba będzie chyba ten gaźnik zrekonstruować bo spalanie gdzieś w okolicy 17 L,aczkolwiek auto robi dziennie 2 x 10 km więc nie spodziewam się eco-osiągów.
Warto go ratować,podłoga i progi bez rdzy.Przeszedł przegląd !
Oryginalny lakier tylko polerkę mu zrobić,wszystkie szyby oryginalne.Działa wszystko łącznie z podgrzewanymi fotelami i oryginalnym radiem,środek jak nowy.skrzynia sprzęgło hamulce wszystko gra.
Jest naklejka pod maską z parametrami typu kąt zapłonu luzy zaworowe,kąt ustawienia wałka rozrządu, przerwa ęlektrod swieć i.t.d.
Zapłon na 6 stopni -/+2 ale na odłączonych podciśnieniach od aparatu zapłonowego,tak ustawiłem i reaguje żwawo.
Ale przy większym obciążeniu lekko poszarpuje i trochę traci werwę.więc trzeba będzie sprawdzić gaźnik.
A i przedniego zderzaka nie ma,znaczy jest ale od innego auta bo na przegląd był wymagany.
vega217.07.2016 20:37

Skąd: k/Gorlic
Od: 2003-12-11
Postów: 59
Piszesz wyżej, że rozwarcie styków przerywacza wynosi 0.3mm. Na podstawie literatury, jaką posiadam (zakładam, że Twój Taunus jest z 1979-82r): odstęp styków przerywacza wynosi: aparat zapłonowy Bosch: 0.4-.5 mm, Motorcraft: 0.64 mm. Statyczny kat wyprzedzenia dla 2.0 Weber: 8 stopni. Pojemności kondensatorów: Bosch : 0.18-0.26 "microfaradów", Motorcraft: 0.21-0.25 mF. Ten odstęp styków jest bardzo ważny, bo chodzi o czas narastania prądu w obwodzie pierwotnym cewki (jak dobrze pamiętam), a więc ostatecznie o napięcie na świecy i moc iskry.
Voitec17.07.2016 22:42

Skąd: Susz
Od: 2016-06-12
Postów: 18
Taunus jest 1981 r .Cenne informacje ! Kolejny trop.Będę działał.Sprawdzę co ta za kondensator.Czyli przerwę mam za małą.Nie wiem jaki mam aparat ?? (załączam fotkę).Sprawdzę jeszcze luz zaworowy.
Literatury jeszcze nie mam więc wujek google podpowiada jak widać nie zawsze trafnie.
amator18.07.2016 06:11
Administrator

Skąd: Pruszków
Od: 2003-10-29
WWW
Postów: 3554
Aparat masz Bocha .... tylko nieco dziwny regulator podciśnieniowy. Jakby był od czegoś innego. A to on właśnie w znacznym stopniu odpowiada za wzrost i spadek obrotów podczas przyspieszania.

Poniżej fotka jak powinien wyglądać regulator, przy Twoim aparacie.
Voitec24.07.2016 10:51

Skąd: Susz
Od: 2016-06-12
Postów: 18
No po wszystkich regulacjach i wymianach kilku części taunus zaczyna jechać,już mu nie wiele brakuje do fabrycznych osiągów.
Ze względu na filmowanie kierowanie i wolna zmianę biegów czas trochę można by jeszcze poprawić.

https://www.youtube.com/watch?v=AdSAvdp6CUE
Voitec03.09.2016 20:57

Skąd: Susz
Od: 2016-06-12
Postów: 18
Taunus stal sie autem codziennym,zwlaszcza ze spalanie milo zaskakuje .Wyregulowalem zawory,czego dawno tego nikt nie robil podparte byly jakies 0,4-0,6 mm ! Nie poznalem auta jak sie po tym przewiozlem,spalanie w okolicach 9 L/100km .Natychmiastowa reakcja na gaz.A jeszcze nie dotykalem gaznika i mysle ze powinienem bo czuc za autem paliwem,chyba jezdzi jeszcze za bogato.Jak jest cieply to zalewa przy zapalaniu i po chwili krecenia z wydechy bucha chmura niespalonego paliwa.Ssanie dziala,na zimnym lapie wysokie obroty a jak sie zagrzeje to spadaja.
Próbowal ktos odpalic ten silnik na jakis np.czterech weberach ?
Korci mnie zeby cos podlubac

Do jakiego poziomu spalania mozna zejsc super sprawnym taunusem 2.0 R4 ?

Jeszcze kwestia mostu bo dochodzi z niego takie "burczenie" i przenosi wibracje na wal,skrzynie i karoserie.Nie jest typowe "wycie" jakie najczesciej wystepuje.Ale typowo wystepuje przy obciazeniu "przyspieszaniu" a cichnie przy hamowaniu silnikiem ale drgania sa caly czas.Podejrzewam ze lozysko na walku atakujacym ale moze reszta tez zmeczona.
Walczył ktoś z tym ? Most do uratowania ?

Mam inny most ale jest trochę inny (fotki kilka postów wyżej)Sprzedający nazywał go "köln"czy jakoś tak .Wygląda że pasował by ale cieknie ze śruby dociągającej wałek atakujący i pewno trzeba by było dyfer rozbierać ?
Voitec03.11.2016 10:44

Skąd: Susz
Od: 2016-06-12
Postów: 18
Gdzie kupie sprzęgło gumowe łącznik skrzyni z wałem do 2.0 1982 rok.?
Pomocy bo Taunus nie jeździ .

[odpowiedz]
[1] 2 > >>