Forum

[Szukaj na forum]

Klubowe
Index >> Ogólne >> Poszukjue ksiażki o taunusie (lub cortinie) !
[odpowiedz]
[1]
Poszukjue ksiażki o taunusie (lub cortinie) !
AutorWiadomość
ras_kristoff25.10.2005 17:42

Skąd: Kraków
Od: 2004-12-24
Postów: 219
Poszukjue ksiażki o taunusie (lub cortinie) ! w wersji komputerowej. Czy nikt takowej nie ma? Bo ja jakos w internecie nie moge znalesc. :x
Jeti25.10.2005 19:42

Skąd: Kraków
Od: 2004-09-27
Postów: 187
Cierpliwości... Niedługo się objawi kilka :D
Michal25.10.2005 21:47

Skąd: Gdańsk
Od: 2003-10-29
Postów: 439
Jeti a co robicie i w jakim formacie?

Ja chcialem z mojej zrobic PDFy, ale to jest zdecydowanie za duzo pracy, na kazda strone z pol godziny by poszlo a ona ma z 600 stron. Co powiecie na jpg 150dpi ? :)
amator25.10.2005 23:25
Administrator

Skąd: Pruszków
Od: 2003-10-29
WWW
Postów: 3556
Byl pomysl na PDF-y (text + foto), przez chwile nawet pojawil sie ambitny plan tlumaczenia - przynajmniej Haynesa ... ale wszystko pochlonelo by niesamowita ilosc czasu, a tlumaczenie ... takiej kasy, ktorej nie mamy.

Wiec puki co pozostaja jpgi.
Dostalem Haynesa do Cortiny MK IV - MK V, i ta niemiecka naprawcza. Mozna tez sciagnac ta ruska ze strony.

Z tego co wiem :wink: to udalo sie skompletowac juz wszystko co wyszlo, lacznie z manualami do wszystkich wersji taunusa/cortiny 70-82. Ale o tym to juz nie ja ....
gleacken26.10.2005 00:00

Skąd: lublin
Od: 2004-05-14
Postów: 1297
ja kiedys nawet zaczalem tlumaczyc haynesa :) cholernie duzo czasu to zajmuje. mam przetlumaczone pare stron ale patrszac na calosc to kiepsko to wychodzi ze wzgledu na to ze nawet kozystajac ze slownikow technicznych jest to dosyc trudne bo niestety czasami trudno domyslec sie o co autorowi slownika chodzilo przy danym slowie :?
gleacken26.10.2005 00:15

Skąd: lublin
Od: 2004-05-14
Postów: 1297
strony od 13 do 21 mam po czesci przetlumaczone. jezeli znajde jakos wiecej wolnego czasu i checi to postaram sie przetlumaczyc do konca pierwszy rozdzial ale nic nie obiecuje. wklejam to co mam przetlumaczone (bez danych o silniku i podpisow zdjec) jak ktos bedzie widzial jakies bledy lub wiedzial co jak powinno byc to mowcie to poprawie:



1. Opis ogólny

Silniki zamontowane w opisywanych modelach są cztero cylindrowe z wałkiem rorzadu powyżej oraz są dostępne w 2 pojemnościach: 1600cc i 2000cc. Dokładny rysunek przedstawiający główne składniki jest w Fig1.1

Głowica cylindra ma przepływ krzyżowy z rurą wlotową po jednej stronie i rurą wydechową po drugiej. Kiedy tłoki pracują świece zapłonowe są schowane w głowicy cylindra.

Połączona powłoka wału korbowego i blok cylindra są wykonane z żelaznego odlewu i mieszczą tłoki oraz wał korbowy, pod którym przymocowana jest stalowa miska olejowa, która służy za rezerwę oleju silnikowego. Pełna informacja o systemie smarowania w sekcji 24.

Żelazny odlew głowicy cylindra jest założony na wierzch bloku cylindra i służy jako podparcie dla walka rozrządu powyżej. Lekko zagięte zawory bezpośrednio operują w głowicy i są kontrolowane przez wałek rorzadu za pomocą ???dźwigienek???. Wałek rozrządu jest uruchamiany za pomocą wzmocnionego gumowego pasa (pasek rozrządu) połączonego z wałem korbowym. Żeby wyeliminować nadmierne napięcie oraz zapobiec obluzowaniu się pasa zabezpieczony został on sprężyną napinającą w formie koła (napinacz paska rozrządu), które jest w kontakcie z tylną częścią pasa. To spełnia 2 dalsze funkcje: trzyma pas z dala od pompy wodnej a także zwiększa obszar kontaktu walka rorzadu i koła łańcuchowego wała korbowego.

Pas rozrządu również obsługuje pomocniczy wałek koła łańcuchowego i to od tego właśnie walka działa pompa olejowa, rozdzielacz i pompa paliwowa .

Kolektor dolotowy nałożony jest z lewej strony głowicy cylindra i jest na niego założony gaźnik. Przewód z płynem chłodniczym jest podłączony do kolektora dolotowego aby odpowiednio przygotować benzynę i powietrze zanim dostana się do świec zapłonowych.

Kolektor wydechowy nałożony jest z prawej strony głowicy cylindra i jest połączony z pojedynczą rurą schodząca w dół oraz tłumikiem.

Tłoki ze stopu aluminium są połączone z wałem korbowym poprzez "H” sekcje z kutej stali łączącej korbowód i sworzeń tłokowy. Sworzeń tłokowy jest ściśle dopasowany do małego końca łączącego korbowód tak ze poziom?? floating pasuje boss tlokow. 2 ściskające uszczelki i jedna ściągającą są ulokowane powyżej sworznia tłokowego i są dopasowane.

Kuty wal korbowy biegnie w 5 głównych panewkach i przepływ jest dostosowany za pomocą podkładki oporowej z jednej strony środkowego łożyska.

Przed rozpoczęciem remontu kapitalnego silnika należy zajrzeć do sekcji 8 gdzie opisane są specjalne narzędzia służące do zdejmowania głowicy cylindra, napinacza pasa rozrządu i pompy olejowej.

2. Większe operacje możliwe do wykonania z silnikiem na miejscu( bez wyjmowania)

-wymiana walka rozrządu( zdjęcie głowicy cylindra)
-wymiana głowicy cylindra
-wymiana paska rozrządu
-wymiana pompy olejowej
-wymiana przednich nakładek silnika
*-wymiana miski olejowej
*-wymiana dużych końców łożysk
*-wymiana tłoków i korbowodów

* wymiana tych części wymaga dodatkowych operacji:
modele sprzed sierpnia 1979- odłącz przewód do akumulatora, zdejmij przednie koła, wyjmij jedna śrubę z połączenia drążka układu kierowniczego, poluźnij druga i obkręć na jedna stronę, usuń linkę hamulcową i wężyki z osłony panelu wspornika, rozłącz przewód paliwowy po prawym skrzydłem oraz w pompie paliwowej, wyjmij rozrusznik i wspornik skrzyni biegów, zdejmij gumowe nakładki izolacyjne z crossmember silnika, lekko unieś silnik i podeprzyj skrzynie biegów, oprzyj crossmember na lewarku, usuń tylne śruby, poluźnij przednie śruby i obniż crossmember osusz miskę olejowa z oleju. Po następne informacje znajdź odpowiedni rozdział.
Modele po sierpniu 1979 -rozłącz akumulator, wyjmij rozrusznik i silnik/skrzynie biegów, osusz miskę olejowa, odczep przewód wysokiego napięcia cewki zapłonowej, odłącz waz od pompy paliwowej, zdejmij nakładki izolacyjne silnika z crossmember, unieś silnik i oprzyj na skrzyni biegów, usuń nakładkę za prawej strony silnika. Po następne informacje znajdź odpowiedni rozdział. Zauważ, ze miska będzie musiała być tak odwrócona żeby mogła być wyjęta w kierunku tylu i lewej strony, pomiędzy member( przypuszczam ze chodzi o membrane, tak wiec to crossmember to byłaby jakaś taka krzyżująca się membrana- dop Kasi) i skrzynia sprzęgła.

3. Większe operacje wymagające usunięcia silnika

-wymiana panewek
-wymiana walka korbowego
-wymiana koła zamachowego
-wymiana tylnej plomby olejowej wału korbowego

4. Metody wyjmowania silnika

Silnik może być wyjęty sam lub razem ze skrzynia biegów. W modelach z automatyczną przekładnią zalecane jest wyjecie samego silnika, chyba ze dostępny jest solidny dźwig lub wyciąg (ze względu na wagę). Jeśli silnik i skrzynia biegów są wyjmowane razem należy je wyciągać pod katem ostrym aby zapewnić odpowiednią wysokość uniesienia.

5. metody wyjmowania silnika ze skrzynią biegów

1.Majsterkowicz powinien samodzielnie dokonać tego całkiem łatwo w ciągu około 4 godzin. Podstawowa sprawa jest posiadanie dobrego wyciągu i 2 podpory pod os na wypadek braku kanału (w garażu).
2.Kolejnosc wymienionych operacji nie jest kluczowa jak pozycja osoby wykonującej prace czy narzędzia w jego ręku, ale do pewnego stopnia determinuje kolejność wykonywania prac. Oczywiście silnik nie może być wyjęty dopóki wszystkie części nie są od niego odłączone i następująca kolejność zapewni ze nic nie zostanie pominięte.
3. Podnieś maskę i miękkim ołówkiem oznacz zarys pozycji obydwu zawiasów na masce jako dane do remontu.
4. Z pomocą drugiej osoby która przejmie na siebie wagę maski, usuń śruby zabezpieczające z zawiasów wraz z gładkimi i sprężynującymi podkładkami. Są po 2 śruby w każdym zawiasie.
5. Zdejmij maskę i odłóż ją w bezpieczne miejsce tak aby uniknąć zadrapań. Usuń akumulator w sposób jaki zostało to opisane w rozdziale 10, paragraf 2.
6. Umieść zbiornik o pojemności co najmniej 4,5 litra pod samochodem i odkręć korek spustowy oleju (w misce oleju). Gdy cały olej wycieknie zakręć korek z powrotem.
7. W oparciu o rozdział 3 sekcje 2 zdejmij filtr powietrza z gaźnika.
8.Oznacz przewody wysokiego napięcia tak żeby można je było założyć w dokładnie tym samym miejscu i odłącz od świecy.
9.zwolnij gumowe listwy przewodów wysokiego napięcia od klamry na wierzchu pokrycia
10. załóż na miejsce klamry zabezpieczające głowice zapłonu od rozdzielacza, podnieś całą głowice zapłonu (rozdzielacza)
11.odlacz przewody wysokiego napięcia od środka cewki zapłonowej, wyjmij głowice zapłonu z komory silnika
12 w oparciu o rozdział 2 sekcje 2 osusz system chłodzący
14.poluzuj klamrę która zabezpiecza wężyk grzejnicy od grzejnicy. Wyciągnij wężyk
13. poluzuj klamrę która zabezpiecza wezyk grzejnicy od pompy wodnej. Wyciagnij wezyk
15 poluzuj klamry które zabezpieczaja wezyki od automatycznego ssania( ) i wujmij 2 wezyki
16 poluzuj klamry które zabezpieczaja wezyki od zlaczki kolanka z boku dolotowego kolektora (ssacego) i wuciagnij wezyk
17.poluźnij klamry które oddzielają pompę paliwowa od komory pływakowej gaźnika i wyciągnij wężyk, koniec zatkaj aby nie wleciał brud ani nie wypłynęło palowo z powodu spuszczania( )
18.odlacz wewnetrzny kabel przepustnicy od pracujacego przewodu(foto)
19 odkrec zakretke zabezpieczjaca zewnetrzny kabel przepustnicy odlacz kabel od ramy mocujacej(foto)
20.odlacz rurke podcisnieniaowa od regulatora podcisnienia z boku rozdzielacza zaplonu (foto)
21 odkrec u zdejimij 4 zakretki i podkladki które zabezpieczaja gaznik od kolektora dolotowego. Ostroznie unies gaznik z dala od srub kolektora
22 polaczone izolacyjny/spacer/ i uszczelka mogą być teraz zdjete ze srub. Zauwaz ze jest to oznaczone TOP FRONT i powinno być z powrotem zalozone tak samo
23 poluzuj klamre zabezpieczajaca wezyk prowadzocy do odnogi rury adaptora kolektora i wyciagnij wezyk
24 poluznij klamre zabezpieczajaca wezyk prowadzocy do adaptora po srodku kolektora i wyciagnij wezyl
25 odkrezc i zdejmij samo-zakrecajace się sruby i sworznie zabezpieczajace kolektor dolotowy od boku glowicy cylindra
26 zauwaz ze jeden z zabezpieczjacych sworzni kolektora również podtrzymuje lapy filtru powietrza(foto)
27 wyjmij kolektor dolotowy(foto)
28 ostroznie wyjmij uszczelke kolektora dolotowego
29 odkrec i zdejmij 2 sruby zabezpieczajace rure wylotowej zaciskajacej elektrody od kolektora wylotowego
30 spusc zaciskajaca elektorode rura wylotowa
31 w oparciu o rozdzial 2 sekcje 5 wyjmij chlodnice
32 odlacz kabel elektryczne transmisji temperatury od glowicy cylindra os strony kolektora dolotowego
33 wyciagnij zawor iwezyk wentylatora skrzyni korbowej z rozdzielacza oleju umieszczonego po lewej stronie cylindra
34.Odłącz kabel ostrzegajacego światełka ciśnienia oleju od wyłacznika umieszczonego pod rozdzielnikim oleju
35.odłącz Lucar zacisk łącznika od rozrusnika solenoidu silnika (foto).Także odłacz zacisk łacznika od tyłu alternatora. Jeśli mozno zakręcony,srubokret będzie pomocny.
36. Oznacz elektryczne kable z tylu rozrusznika solenoidu silnika i odłącz kable
Uwaga: jeśli oddzielny solenoid jest założony na, na lewym skrzydle,po prostu odłącz jeden kabel od rozrusznika silnika
37.wykrec i wyjmij śrube łapy rodzielacza i łapę (foto) a nastepnie wyjmij rozdzielacz
38. wykec i wyjmij srube zabezpieczajaca zacisk kabla silnika dokladnie z przodu pompy olejowej (foto)
39.odkrec i wyjmij 2 sruby i podkładki które zabezpieczają pompe olejowa od bloku cylindra.
40.umieść pompe olejowa na blasze akumulatora(foto). Wyciagnij kabel pompy z bloku cylindra i odloz w bezpieczne miejsce
41.poluznij śruby zabezpieczjace alternatora i popchnij alternator w strone silnika, wyjmij pas wentylatora,
42.wykrec i wyjmij 4 śruby które zabezpieczają blok wentylatora(wiatraka) od piasty pompy wodnej, wyjmij wiatrak razem z blokiem(pudlem)
43. pod samochodem zwolnij rure wydechowa tłumika
44. zdejmij gumowe zabezpiecznie(?) rury wydechowej od calości założonej klamry I przeciagnij system wydechowy na jedna strone żeby zapewnic sobie lepszy dostep, unieruchom sznurkiem lub drutem(foto)
45.żeby wyjac glówny wspornik(konsolete) zajrzyj do rozdziału 12 sekcji 38
46.tam gdzie blacha opakowania ?(parcel tray) jest tylko załozona, ostroznie zwolnij dzwignie zmiany biegów gaiter?(getry ) od głownego panela i ześliżnij po dzwigni w górę
47.wszystkie modele: uzywajac srubokreta odegnij do tylu zamykajace klapki na zamku pierscienia i delikatnie odkrec pierscien i podtrzymywacz dzwigni zmiany biegow
48. dzwidnia skrzynie biegów może być teraz podniesiona i wyjeta ze skrzyni biegów
49.oznacz pasujace wience wała sruby napedowej i ostani naped tak ze mogą być potem pozłączone w oryginalnych pozycjach,odkrec i wyjmij 4 sruby zabezpieczajace
50.tam gdzie jest założony wał typu podzielonego odkręć i wyjmij sruby, spręzyne i podkładki środkowego podtrzymywacza.
51.opakuj polietylenem i sznurkiem,drutem koniec skrzyni biegów aby zapobiec wyciekowi oleju
Michal30.10.2005 11:01

Skąd: Gdańsk
Od: 2003-10-29
Postów: 439
No to skanuje, ja mam "Ford Taunus '76 and Ford Cortina '77 workshop manual", czyli ich oficjalna ksiazke serwisowa :)
ras_kristoff30.11.2005 12:07

Skąd: Kraków
Od: 2004-12-24
Postów: 219
no to jak Michal, masz juz ksero tej ksiazki serwisowej FORD TAUNUS '76 CORTINA '77 ? Bo jestem bardzo chetny na ksero jej :) bo cena takiej na allegro jest wrecz :evil: http://www.allegro.pl/show_item.php?item=74542520 :x :?: :!: :idea:
Michal30.11.2005 14:07

Skąd: Gdańsk
Od: 2003-10-29
Postów: 439
chyba kogos p..., nie mam jeszcze, brak mi na to czasu :( jak Cie interesuje cos konkretnego to postaram sie zeskanowac
ravic01.12.2005 09:16

Skąd: Krosno
Od: 2005-06-27
Postów: 193
Ja zaczalem szukac po necie w przerozny sposob manuala haynesa do tauniaka, a jak wiadomo haynes na necie jest w pdf-ie wlasnie......sciagnalem chyba 500Mb ale mam tam tylko cos o granadzie , ale to raczej scorpio jest patrzac na silniki.Mam manuale do popularnych fordow i nie fordow wiec jak ktos bedzie cos potrzebowal to komenda MEILA SLIJ i sie postaram wyslac interesujacy manual, jesli oczywiscie miec go bede:).
Moj e-mail: ravic_grzech@o2.pl
Ale wciaz szukam wiec jesli cos znajde to sie pierwsi dowiecie.

Pozdrawiam.
edi01.12.2005 14:14

Skąd: łuków-siedlce
Od: 2004-03-23
WWW
Postów: 473
również z chęcią służe pomocą w xerowaniu tego co posiadam (a troche tego jest...).

część ksiązek jest do zobaczenia na mojej stronce http://www.taunusv6.republika.pl
Miecho17.12.2005 18:53

Skąd: Szczecin Londyn Glasgow
Od: 2004-09-20
Postów: 139
ravic napisał: mam coś o granadzie ale to raczej scorpio jest..."

Właśnie. Nie wiem dlaczego tak jest ale na Wyspach te dziamdziaki mówiąc czy pisząc granada bardzo często maja na myśli scorpio. Już parę razy idąc oglądać granadę okazywało sie że to nie poczciwa grandzia tylko scorpio.
Niektórzy angole przynajmiej zaznaczają "ford granada-scorpio", wtedy wiem że nie mam co tracić czasu.
Jeti17.12.2005 21:37

Skąd: Kraków
Od: 2004-09-27
Postów: 187
Miecho: Prosta sprawa... Była Granada Mk1, była Granada Mk2.... I do tej pory jest tak samo na Kontynencie i na Wyspach...

Tylko, że w Europie pojawia się Scorpio... A pokręcone umysły marketingowców Zjednoczonego Królestwa stwierdzają, że ten nowy model nalezy nazwać Granada Mk3.

Podsumowując:
W Europie (głównie Niemcy) jest:
Granada Mk1, Granada Mk2, Scorpio Mk1.

W tym samym czasie w UK:
Granada Mk1, Granada Mk2, Granada Mk3.
Michal20.12.2005 20:35

Skąd: Gdańsk
Od: 2003-10-29
Postów: 439
Dodam tylko, ze od "wieloryba" w UK tez nosza nazwe Scorpio
Miecho30.12.2005 17:12

Skąd: Szczecin Londyn Glasgow
Od: 2004-09-20
Postów: 139
No i wszystko jasne.
Dzięki za info. :D

[odpowiedz]
[1]