Forum

[Szukaj na forum]

Technika
Index >> Garaż >> Kłopot z Taunim
[odpowiedz]
[1]
Kłopot z Taunim
AutorWiadomość
bluesman23.07.2004 12:22

Od: 2004-07-19
Postów: 12
Mój Tauni ma silnik 1.6 OHC, z gażnikiem jak go nazywacie "szufladą". Dwa miesiące temu gażnik był czyszczony u mechanika. Od tej pory mam kłopot z wolnymi obrotami i z zapalaniem. Fordzik nie pracuje na wolnych obrotach, silnik wchodzi sam na obroty lub gaśnie. Nic nie daje ustawianie wolnych obrotów przy manewce gazu przy gażniku. Przed naprawą też bywało z tym różnie, ale było o niebo lepiej, a jeżeli chodzi o zapalanie to wcześniej palił na "dotyk". Teraz nie chce chwycić, a jak już się uda, to zawsze za pierwszym razem zgaśnie. Dopiero po drugim odpaleniu można jakoś jechać. Tylko trzy może cztery razy udało mi się tak ustawić, że choć nierówno, ale chodził na wolnych obrotach jednak krótko i zawsze kończyło się to jakby "parsknięciem" w gażnik i silnik gasł. To chyba wszystkie moje spostrzeżenia. Wiem to wszystko brzmi niejasno. Proszę doradźcie coś.
bluesman23.07.2004 12:34

Od: 2004-07-19
Postów: 12
aha dodam jeszcze, że przestudiowałem cały temat, który zaczął Michał " do czego ten wężyk" tam umieściliście dużo porad na temat gaźnika, ssania, i sposobu w jaki mają być podłączone wężyki. Mam tą wersję ze spark control system ( skrzynia manualna ) i wszystko jest dobrze podłączone. Tauni jeździ na gazie. I jest jeszcze jedno, bardzo szybko się nagrzewa muszę bardzo uważać żeby go nie przegrzać. Wystarczy, że zatrzymam się na chwilę np. na światłach i odrazu temp. rośnie. Czy to może być wina żle ustawionego ssania? Dodam, że płynu ma dobry stan, chłodnica też jest ok.
Michal23.07.2004 14:19

Skąd: Gdańsk
Od: 2003-10-29
Postów: 439
Silnik nie trzyma ciagle tych wolnych obrotow czy tylko jak jest zimny ? Co do nagrzewania, to moze wiskoza nie zalacza sie, albo moze sie zapowietrzyles ?
Rozumiem ze przy gazniku kreciles i ta srubka od wolnych obrotow jak i ta od skladu mieszanki ?
bluesman23.07.2004 14:27

Od: 2004-07-19
Postów: 12
Cześć Michał. Silnik nie trzyma ciągle wolnych obrotów, nie ważne czy ciepły czy zimny. To samo z paleniem nieważne czy ciepły czy zimny. Śrubki od składu mieszanki nie ruszałem, bo za dobrze to się na tym nie znam. Wytłumacz mi o co chodzi z tą wiskozą lub zapowietrzaniem.
Michal23.07.2004 14:36

Skąd: Gdańsk
Od: 2003-10-29
Postów: 439
Co do palenia to pomysle jeszcze chwilke.

Wiskoza, w sumie to nawet nie ejstem pewien czy to masz, ale na 90% tak. Takie metalowe, zeberkowane kolko do ktorego jest przykrecony wiatraczek. Dziala to mien wiecej tak ze jak sie silnik zagrzeje to wiskoza (sprzeglo wiskotyczne/lepkosciowe afaik) sie blokuje i wiatraczek kreci sie szybciej. Zobacz czy jak sie silnik zagrzeje wiatraczek przyspiesza. Jak nie to sie nie zalacza.
Odpowietrzenie, moze sie tak zdazyc ze w ukladzie chlodzenia jest powietrze, musisz zdjac na wlaczonym silniku rurke z woda ktora jest najwyzej (prawie ;), czyli powrot wody z nagrzewnicy (po lewej stojac przed samochodem, czarne pudlo z 2 wezykami - jakby co :). Zdejmujesz ja i czekasz az zacznie leciec woda, wtedy jest odpowietrzony.
Jak nie jedno ani drugie to nie wiem cio, moze termostat sie nie otwiera jeszcze.
Michal23.07.2004 14:38

Skąd: Gdańsk
Od: 2003-10-29
Postów: 439
PS. To jakbys chcial jednak poregulowac gaznik, zaczerpniete z ksiazki "costam costam w moim samochodzie: gaznik":

Niewłaściwe ustawienie wkrętów sygnalizują zwykle następujące objawy:
· trudności w uruchomieniu silnika
· gaśniecie silnika po zdjęciu nogi z pedału przyspieszenia
· nieregularna praca silnika na biegu jałowym
· zbyt duża prędkość obrotowa biegu jałowego
· „strzały” w gaźnik podczas hamowania silnikiem
· praca silnika po włączeniu zapłonu
· znaczne zwiększenie zużycia paliwa
· „strzały” w tłumik podczas przejścia silnika do pracy na biegu jałowym.

Czynności wstępne, które należy wykonać przed przystąpieniem do właściwej regulacji biegu jałowego:
· sprawdzić i ewentualnie wyregulować przerwę między stykami przerywacza w aparacie zapłonowym
· sprawdzić i wyregulować kąt wyprzedzenia zapłonu; ustawić przerwę między elektrodami świec zapłonowych
· sprawdzić szczelność gaźnika, a zwłaszcza luz osi przepustnicy, stan ostrza wkrętu składu mieszanki oraz stan pierścienia uszczelniającego, jeśli wkręt ten jest wpuszczony w kadłub gaźnika; sprawdzić mechanizm sterowania gaźnikiem
· cięgno „ssania" powinno być całkowicie cofnięte, a zwolnienie pedału przyspieszenia musi powodować natychmiastowe przymykanie się przepustnicy
· doprowadzić silnik do normalnej temperatury pracy — temperatura płynu chłodzącego powinna wynosić 75°...85°C, silniki chłodzone powietrzem powinny pracować na biegu jałowym przez ok. 10 min; według zaleceń Fabryki Osprzętu Samochodowego (FOS Łódź), korzystnie jest nagrzewać silnik podczas jazdy miejskiej (na odcinku co najmniej 3 km, by nastąpiło otwarcie termostatu w układzie chłodzenia silnika), a następnie po zatrzymaniu samochodu pozostawić go pracującego na biegu jałowym przez ok. 5 min.

Regulacja w gaźnikach o nie plombowanym wkręcie regulacyjnym składu mieszanki
Podany niżej uproszczony sposób regulacji (bez przyrządów diagnostycznych) dotyczy gaźników z układem jednoobwodowym biegu jałowego i nieprzystosowanym fabrycznie do plombowania wkrętem składu mieszanki. Podczas regulacji należy pamiętać, że wkręcając wkręt uchylenia przepustnicy 6 powodujemy (przy stałym położeniu wkręta 5) jej otwieranie, a więc i zubożenie mieszanki, natomiast wykręcając wkręt składu mieszanki 5 uzyskujemy (przy stałym uchyleniu przepustnicy) jej wzbogacenie.

Kolejność czynności podczas regulacji biegu jałowego powinna być następująca:
· wkręcić do oporu wkręt regulacyjny składu mieszanki 5, a następnie odkręcić go o dwa do trzech obrotów
· ustawić wkręt regulacyjny uchylenia przepustnicy 6 tak, aby końcem dotykał do zderzaka dźwigni przepustnicy, a następnie wkręcić go o jeden do dwóch obrotów
· uruchomić silnik
· ustawić wkręt 6 regulujący uchylenie przepustnicy w położeniu, przy którym silnik będzie pracował z możliwie najmniejszą prędkością obrotową, lecz równomiernie
· pokręcać powoli wkrętem 5 w lewo i w prawo, aż do uzyskania możliwie największej prędkości obrotowej silnika; pokręcając wkrętem wsłuchujemy się w pracę silnika, ponieważ po Chwilowym zwiększeniu prędkości obrotowej będzie zwalniał przy dalszym wkręcaniu lub wykręcaniu wkręta 5, a następnie zacznie się dławić należy więc powrócić do ustalonego miejsca równowagi i maksymalnej prędkości obrotowej
· powtórnie ustawić wkręt 6 regulujący otwarcie przepustnicy tak, aby silnik pracował z najmniejszą prędkością obrotową bez zakłóceń
· zmienić ponownie skład mieszanki za pomocą wkręta 5 tak, aby uzyskać zwiększenie prędkości obrotowej silnika
· zmniejszyć ponownie wkrętem regulacyjnym ustawienia przepustnicy 6 prędkość obrotową na tyle, aby silnik pracował równomiernie, nie dławił się i nie gasł
· po ostatecznym wyregulowaniu prędkości obrotowej biegu jałowego sprawdzić działanie gaźnika, podczas nagłego uchylania i zamykania przepustnicy (przez kilkakrotne gwałtowne wciśnięcie i zwolnienie pedału przyspieszenia); jeżeli silnik nie zwiększa płynnie prędkości obrotowej i ma skłonność do zatrzymywania się, należy powtórzyć czynności regulacyjne wzbogacając nieco mieszankę.
norbi24.07.2004 10:01

Skąd: Jelenia Góra
Od: 2004-05-17
Postów: 44
JA ZE SWOIM GAŹNIKIEM - "SZUFLADĄ" TEZ MIALEM TROCHE PROBLEMÓW, ZWAŻYWSZY ŻE BYŁ TO MÓJ PIERWSZY Z NIM KONTAKT. SZCZEGÓLNIE NIE CHCIAŁ PALIĆ NA ZIMNYM. ALE JA SWOJ USTAWIAŁEM BEZ ŻADNYCH PODRĘCZNIKÓW - PO PROSTU NA SŁUCH. WYDAJE MI SIĘ, ŻE MIAŁEM TROCHĘ SZCZĘŚCIA. ALE USTAWIŁEM JAKOŚ W KOŃCU DZIADA. CHODZI TERAZ PRAWIE IDEALNIE. PRZECZYTAŁEM TAKŻE WPIERW WSZYSTKIE PORADY NA FORUM, DOPIERO POTEM PRZYSTĄPIŁEM DO DZIEŁA. W KAŻDYM RAZIE ZAPŁON I ISKRA NA PRZERYWACZU MUSI BYĆ WPIERW USTAWIONE, BO INACZEJ REGULACJA GAZNIKA NIE BEDZIE MIAŁA SENSU. TRZEBA TEZ SPRAWDZIĆ CZY JEST WŁAŚCIWA CEWKA /NIE MOZE BYC OD UKŁ. Z MODUŁEM/, BO BĘDZIE PALIĆ STYKI PRZERYWACZA.
amator25.07.2004 16:55
Administrator

Skąd: Pruszków
Od: 2003-10-29
WWW
Postów: 3556
podlacze sie do tego co mowi Norbi ...
1. sprawdzic zaplon (cewa, kable, kondensator,styki przerywacza, znowu kable, swieczki)
2. ustawic zaplon

o gazniku ...
w sprawie ustawienia skladu mieszanki w gazniku - udac sie albo do gaznikowca, albo do kogos kto ma mozliwosc pomiaru spalin.

co do nagrzewania silnika ...
Napewno wymien termostat (na nowy), odpowietrz uklad chlodzenia.

powodzenia
granadziarz25.07.2004 22:29

Skąd: Pruszcz Gdański
Od: 2004-02-24
Postów: 441
Cłopaki, czytajcie posty! Jeździsz na gazie? pierwsze co robisz zanim zaczniesz grzebać, to REGULACJA LUZÓW ZAWOROWYCH!!!
Później bierz się za resztę, a na końcu za szufladę.
Wyreguluj zawory i napisz co się dzieje i jakie miałeś luzy :shock: przed regulacją.
bluesman26.07.2004 09:18

Od: 2004-07-19
Postów: 12
Chłopaki dzięki Wam za wszystkie porady!! Co do zaworów to Tauni miął robioną głowicę 3 miesiące temu. Przejechałem ok 4 tyś. od tamtej pory. Wszystko chodziło dobrze dopóki nie dałem gaźnika do naprawy. Jeżeli chodzi o nagrzewanie to odpowietrzyłem układ tak jak radził Michał i przestawiłem ssanie na krótszy czas otwarcia, i problem zniknął, trzyma stałą temperaturę. Mam nadzieję, że tak mu już pozostanie. Mam do Was jeszcze takie pytanie czy kondensator może być przyczyną nierównej pracy silnika, i jak ewentualnie można go sprawdzić? Jeżeli nie można sprawdzić to jaki należy kupić do Taunusa? Co do aparatu zapłonowego to wszystko jest w porządku ustawione ( sprawdzane w sobote ), a platynki są nowe.
amator26.07.2004 19:39
Administrator

Skąd: Pruszków
Od: 2003-10-29
WWW
Postów: 3556
kondensatorek taki zwykly to koszt ok 6 zl. wiec, jak masz stary to poprostu wymien na jakis o podobnej pojemnosci (0,21-0,25 Motorcraft i 0,18-0,26 Bosch). Z tym ze bedziesz musial dosztukowac kabelki i b.dobrze zaizolowac.

Ja sobie teraz sprawilem taki "prawie orginal" z kosteczka do aparatu i kabelkiem do cewki. Wpisalem sybmole do katalogu: http://amator.beep.pl/czesci.htm
Ramboost03.08.2004 14:49

Skąd: Scunthorpe
Od: 2003-10-29
WWW
Postów: 768
Jak padła cewka w moim Taunim to mechanik wstawił mi "oryginał" od Skody. Taki na niej widnieje napis. Działa bez zarzutu prawie rok więc chyba pasuje? Niestety, nie wiem od jakiego modelu...
Gośćzimny silnik z gaźnikiem motocraft VV odpalamy bez dodawania pedału gazu!!! jeśli dodasz gazu to pewnie nie odpali, ja robie tak - krece go ze 30-40sekund dopiero pozniej gaz w dół i odpala zawsze nawet przy -15

[odpowiedz]
[1]