· Odłączyć cięgno przepustnicy
#2#
· Odłączyć przewód paliwowy strzałka od gaźnika. Uwaga: W razie potrzeby przeciąć opaskę zaciskową i przy montażu zamiast niej zastosować opaskę ze śrubą, patrz również str. 53
· Odłączyć od gaźnika przewód podciśnieniowy prowadzący do rozdzielacza zapłonu
· Wykręcić 4 śruby mocujące i wyjąć gaźnik razem z uszczelką
· Rurę ssącą przykryć czystą szmatką
Montaż
· Oczyścić powierzchnie uszczelniające gaźnika i kolektora ssącego. Zwrócić uwagę żeby żaden brud nie wpadł do rury ssącej
· Przykręcić gaźnik z nową uszczelką
· Podłączyć przewód podciśnieniowy rozdzielacza do gaźnika
· Nasunąć wężyk paliwowy i zabezpieczyć opaską. Uwaga: Łeb śruby opaski nie może znajdować się nad wężykiem ani stykać się z sąsiednimi elementarni
· Zaczepić cięgno za dźwignię przepustnic
· Podłączyć węże cieczy chłodzącej do regulatora rozruchowego i zabezpieczyć opaskami
· Zamontować filtr powietrza
· Podłączyć przewód masy do akumulatora
· Wyregulować obroty biegu jałowego i zawartość tlenku węgla patrz str. 69
· Sprawdzić poziom cieczy chłodzącej i w razie potrzeby uzupełnić
Demontaż i montaż górnej części gaźnika
Jeśli należy zdjąć tylko górną część, gaźnik pozostaje zamontowany
Demontaż
· Odłączyć przewód masy od akumulatora
· Zdemontować filtr powietrza patrz str. 84
· Oczyścić gaźnik z zewnątrz
· Ściągnąć przewód paliwowy z gaźnika. Uwaga: W razie potrzeby przeciąć opaski zaciskowe i przy montażu zamiast nich zastosować opaski ze śrubami
· Podważyć ostrożnie śrubokrętem zabezpieczenie -strzałka- i odłączyć cięgno od dźwigni wałka przepustnicy rozruchowej
· Odkręcić 6 śrub -A- i zdjąć pokrywę gaźnika
Montaż
· Położyć nową uszczelkę na dolnej części gaźnika
· Nałożyć pokrywę gaźnika, wprowadzić przy tym cięgno przepustnicy rozruchowej w osłonę przeciwpyłową na pokrywie
· Przykręcić sześcioma śrubami górną część gaźnika
· Podłączyć cięgno i zabezpieczyć podkładką
· Nasunąć wężyk paliwowy i zabezpieczyć opaską. Uwaga: Łeb śruby opaski nie może znajdować się nad wężykiem ani stykać się z sąsiednimi elementami
· Zamontować filtr powietrza
· Podłączyć przewód masy do akumulatora
· Wyregulować obroty biegu jałowego i zawartość tlenku węgla patrz str. 69
Sprawdzanie i regulacja obrotów biegu jałowego oraz zawartości CO
· Uruchomić i nagrzać silnik. Temperatura oleju musi wynosić co najmniej+60° C
· Samochody z przekładnią automatyczną musi być prawidłowo wyregulowane cięgno przepustnicy
· Wyłączyć odbiorniki energii elektrycznej (radio, reflektory itd.)
· Sprawdzić ustawienie zapłonu patrz str. 218
· Podłączyć obrotomierz i przyrząd do pomiaru zawartości tlenku węgla według instrukcji. Filtr powietrza pozostawić zamontowany
· Zwiększyć obroty silnika przez pól minuty do 3000/min następnie pozostawić na obrotach biegu jałowego
· Po ustabilizowaniu się wskazań przyrządów odczytać zmierzone wartości i porównać z wymaganymi wartościami patrz str. 83
· Jeśli obroty biegu jałowego nie odpowiadają wymaganej wartości obracać śrubę regulacyjną -A- do uzyskania prawidłowych obrotów
Wymagane obroty patrz str. 83
· W razie odchyleń zawartości tlenku węgla usunąć kapturek zabezpieczający ze śruby regulacyjnej -B-. W tym celu zrobić otwór w kapturku wkręcić odpowiednią śrubę i wyciągnąć śrubę razem z kapturkiem. W razie potrzeby zdjąć filtr powietrza i następnie zamontować go
· Zwiększyć obroty silnika przez około pół minuty do 3000/min. Następnie odczekać przy biegu jałowym silnika aż ustabilizują się wskazania przyrządów
· Wyregulować zawartość tlenku węgla przez obrót śruby regu-lacyjnej B na wymaganą wielkość. W razie potrzeby skorygować obroty śrubą regulacyjną obrotów biegu jałowego
Uwaga: Regulacja musi być przeprowadzona w ciągu 30 sekund po ustabilizowaniu się wskazań przyrządów. W przeciwnym razie powtórzyć regulację
· Powtórnie sprawdzić obroty biegu jałowego i zawartość tlenku węglu
· Założyć nowy kapturek zabezpieczający
Regulator rozruchowy
Przy niskiej temperaturze spręży na bimetalowa kurczy się i zamyka przepustnicę rozruchową. Powoduje to kiedy pracuje zimny silnik wzrost udziału paliwa w stosunku do zasysanego powietrza i mieszanka jest wzbogacana. Zimny silnik potrzebuje tej bogatszej mieszanki żeby równomiernie pracować. Przy roz-grzanym silniku sprężyna bimetalowa ogrzewana jest cieczą chłodzącą. Sprężyna rozszerza się i otwiera przepustnicę roz-ruchową. Ustala się normalny skład mieszanki biegu jałowego. Podstawowe ustawienie regulatora rozruchowego powinno być zmieniane tylko w razie konieczności
· Znak na pokrywie regulatora musi się zbiegać z środkowym znakiem -B- na obudowie
· Pokrywanie się ze makiem -A- prowadzi do wzbogacenia mieszanki ustawienie na znak -C- daje uboższą mieszankę
· Jeśli regulator rozruchowy wyłącza za wcześnie (silnik zatrzymuje się w fazie nagrzewania) pokrywa może być przestawiona na znak -A-
· Jeśli regulator powinien wyłączać wcześnie] pokrywę ustawić na znak -C-
· W celu ustawienia pokrywy regulatora poluzować nieco 3 śruby na pierścieniu zaciskowym obrócić pokrywę i dokręcić śruby
Demontaż i montaż regulatora rozruchowego
Demontaż
· Odłączyć przewód masy od akumulatora
· Zdemontować filtr powietrza
· Odłączyć oba węże cieczy chłodzącej od regulatora i podwiesić tak wysoko, żeby wypłynęło z nich możliwie mało cieczy
Uwaga: Jeśli silnik jest ciepły najpierw otworzyć korek zbior-niczka wyrównawczego i zmniejszyć nadciśnienie w układzie. Przed ściągnięciem węży wkręcić korek z powrotem żeby wy-płynęło możliwie mało cieczy chłodzącej. Ewentualnie położyć gruba szmatę na korek i węże. Niebezpieczeństwo poparzenia!
· Wykręcić środkową śrubę –strzałka- i zdjąć króciec
· Wykręcić śruby mocująca strzałki i zdjąć pokrywę regulatora
· Wyjąć tarczę osłonową
· Podważyć śrubokrętem zabezpieczenie -A- i odłączyć cięgno od dźwigni wałka przepustnicy rozruchowej
· Odkręcić obudowę regulator rozruchowego -strzałki-. Odłączyć cięgno od dźwigni tarczy schodkowej i wyjąć kompletną obudowę
Montaż
· Połączyć dolne cięgno z dźwignią tarczy schodkowej
· Pierścień uszczelniający -A- musi być prawidłowo osadzony wokół rurki podciśnieniowej
· Osadzić obudowę regulatora rozruchowego. Jednocześnie prze-sunąć cięgno przepustnicy rozruchowej przez osłonę przeciw-pyłową w pokrywie gaźnika
· Przykręcić pokrywę 3 śrubami
· Podłączyć cięgno do dźwigni przepustnicy rozruchową i za-mocować podkładką zabezpieczającą
· Sprawdzić wielkość szczeliny przepustnicy rozruchowej przy przestawieniu podciśnienia ewentualnie wyregulować
· Sprawdzić wielkość szczeliny przepustnicy rozruchowej w stopniu pośrednim, ewentualnie wyregulować
· Zamontować tarcze osłonową -A-. Przy tym kołek prowadzący -B- musi wejść w otwór tarczy
· Zaczepić sprężynę bimetalową za dźwignię zabieraka nałożyć pokrywę regulatora i luźno przykręcić trzema śrubami mocu-jącymi. Doprowadzić do pokrycia się znaków u góry na obudowie patrz rysunek L/23/69
· Podłączyć węże cieczy chłodzącej i zabezpieczyć opaskami
· Podłączyć przewód masy do akumulatora
· Sprawdzić przewyższenie obrotów i ewentualnie wyregulować
· Skontrolować poziom cieczy chłodzącej w razie potrzeby uzupełnić
· Zamontować filtr powietrza
Sprawdzanie i regulacja szczeliny przepustnicy rozruchowej
Szczelinę przepustnicy rozruchowej należy regulować po grun-townej naprawie gaźnika demontażu górnej części gaźnika i jeśli silnik reaguje nieprawidłowo na wciśnięcie pedału przyśpieszenia lub występują zakłócenia w pracy rozgrzanego silnika
· Odłączyć przewód masy od akumulatora
· Zdemontować filtr powietrza patrz rys 84
· Zdemontować pokrywę regulatora rozruchowego i wyjąć tarczę osłonową
Regulacja szczeliny przy przestawianiu podciśnienia
· Dźwignię przepustnicy ( C na rysunku L/23/64/N) ustawić w pozycji pełnego otwarcia to znaczy przesunąć do oporu i przytrzymać
· Obrócić dźwignie zabieraka -D- regulatora rozruchowego aż przepustnice rozruchowej zostaną zamknięte następnie przytrzymać
· Zwolnić dźwignie przepustnicy
· Dźwignię zabieraka -D- ustalić w tym położeniu gumką -A-. Gumkę zaczepić za gaźnik, przepustnice rozruchowe muszą, być zamknięte
· Wcisnąć do oporu śrubokrętem popychacz przepony -C- Uwaga: Popychacz osadzony jest na sprężynie. Dla symulacji podciśnienia jest ważne żeby popychacz był wciśnięty całkowicie do oporu
· Zmierzyć szczelinę odpowiednim wiertłem -B- Wymagana wartość patrz str. 83
· W razie konieczności wykręcić korek z pokrywy -B- przepony podciśnieniowe) i wkręcać wzgl. wykręcać śrubokrętem -A- śrubę regulacyjną aż do uzyskania wymaganej wartości Uwaga: W niektórych modelach potrzebny jest krótszy śrubokręt żeby można go było wprowadzić obok cięgna przepustnicy
· Wkręcić korek zabezpieczający w pokrywę przepony i usunąć gumkę
Regulacja szczeliny w stopniu pośrednim
· Odciągnąć nieco dźwignię przepustnicy i obrócić tarczę schodkową -A- aż śruba regulacyjna -B- wysokich obrotów biegu jałowego dotknie górnego występu tarczy schodkowej
· Zwolnić dźwignię przepustnicy i ustalić w ten sposób tarczę schodkową
71
· Zamknąć ręcznie przepustnice rozruchowe na tyle aż występ tarczy schodkowej oprze się mocno o śrubę regulacyjną
· Wielkość szczeliny przepustnicy rozruchowej zmierzyć odpowiednim wiertłem -A- Wymagana wartość patrz str. 83
· W celu korekty wielkości szczeliny podgiąć odpowiednio blaszkę zderzakowa -B- na dźwigni pośredniej
· Zamontować tarcze osłonowy
· Zamontować filtr powietrza patrz str. 84
· Podłączyć przewód masy do akumulatora
Sprawdzenie i regulacja przewyższenia obrotów
Przewyższenie obrotów należy wyregulować po gruntownej naprawie gaźnika i po demontażu regulatora rozruchowego
· Nagrzać silnik do temperatury robocze). Temperatura oleju +60°C. Ciepła chłodnica
· Unieruchomić silnik
· Wymontować filtr powietrza patrz str. 84
· Podłączyć obrotomierz zgodnie z instrukcją
· Odciągnąć dźwignię przepustnicy i zamknąć przepustnice
· Silnik 2,0 l: Zwolnić dźwignię przepustnicy. Przez to tarcza schodkowa w regulatorze rozruchowym zostanie utrzymana na najwyższym stopniu
· Silnik 1,6 I: Zwolnić dźwignie przepustnicy otworzyć prze-pustnice rozruchową, aż śruba regulacyjna wysokich obrotów biegu jałowego oprze się o trzeci (środkowy) stopień
· Zwolnić przepustnice rozruchowe
· Jeśli sprawdzana wielkość wykazuje odchylenie wkręcać lub wykręcać śrubę regulacyjną -B- aż do uzyskania właściwej wielkości -A- przepustnica rozruchowa w położeniu otwartym
· Zamontować filtr powietrza, patrz str. 84
Demontaż i montaż iglicowego zaworu pływaka
Iglicowy zawór pływaka reguluje ilość paliwa w komorze pływaka. Jeśli z powodu zanieczyszczenia zawór zawiesza się w położeniu otwartym rośnie poziom paliwa w komorze pływaka co prowadzi do zwiększonego zużycia paliwa. Jeśli zawór nie otwiera się silnik zużywa paliwo znajdujące się w komorze pływaka i zatrzymuje się. Przyczynami zakłóceń w działaniu iglicowego zaworu pływaka są z reguły zanieczyszczenia spo-wodowane brudnym paliwem lub zbita końcówka zaworu
Demontaż
· Zdemontować górną część gaźnika patrz str. 68
· Wycisnąć ośkę pływaka i wyjąć pływak
· Wyjąć zawór iglicowy
· Wykręcić korpus zaworu iglicowego
· Osuszyć komorę pływakową z resztek paliwa nasiąkliwą szmatką
Montaż
· Przed montażem sprawdzić czy końcówka zaworu iglicowego nie jest uszkodzona
· Komorę pływakową, zawór iglicowy i korpus zaworu przemyć paliwem przy pomocy szmatki
· Korpus zaworu wkręcić z nowym miedzianym pierścieniem uszczelniającym
· Włożyć iglicowy zawór pływaka
· Zamontować pływak z ośką
· Górną część gaźnika trzymać pionowo żeby zawór iglicowy był zamknięty
· Zmierzyć odległość miedzy kołnierzem pokrywy gaźnika i dnem pływaka. Uwaga: W czasie pomiaru na górnej części gaźnika nie może być założona uszczelka. Wymagany wy-miar patrz: „Dane gaźników”
· W razie potrzeby podgiąć odpowiednio ogranicznik strzałka na pływaku
· Zamontować górną część gaźnika z nową uszczelką, patrz str. 68