Uwaga! Artykuł ma charakter archiwalny. W myśl nowych przepisów - silnik stał sie zwykłą częścią zamienną i jako taka może być wymianiany dowolnie bez wpisywania numerów bloku do dowodu rejestracyjnego - w zakresie tej samej pojemności np. 1600 na inny 1600.
Informecje te mogą się przydać wyłącznie w sytuacjach gdy zmieniamy pojemność silnika na inna np. 1600 na 2300 ... lub na 1300 ;)
- - - -
Żeby legalnie dokonać wymiany silnika w aucie należy załatwić sobie parę rzeczy. Powinno wyglądać to tak. Trzeba zakupić silnik (oczywiste, co ?) i mieć oczywiście na niego umowę kupna-sprzedaży, potem w urzędzie trzeba mieć również dowód rejestracyjny samochodu, z którego pochodzi silnik. W przypadku zakupu silnika np. z zagranicy podejrzewam, że należy przedstawić fakturę VAT na niego, albo podobny dokument.
Potem należy zamontować silnik w aucie i udać się do urzędu po tymczasowe pozwolenie na dojazd na badanie auta. Ja osobiście ten element pominąłem, myślę że słusznie. Następnie trzeba udać się do stacji diagnostycznej, która sporządzi dla nas "opis zmian" samochodu. Obecnie kosztuje to 82 zł + 34 zł za badanie spalin itp. Całe szczęście nie trzeba przy takiej zmianie przechodzić przeglądu "podstawowego" co oszczędzi nam 94 zł :). Należy zabrać ze sobą sporą ilość informacji o aucie - co potrzeba możecie zobaczyć na skanie tych dokumentów.
Kiedy już uzyskamy pozytywną opinię o zamontowaniu silnika w aucie wypada udać się do swojego zakładu ubezpieczeniowego i poprosić o zmianę nr silnika na polisie, żeby była ważna. Co jest fajne, ubezpieczalnia nie każe nam dopłacać różnicy w OC, więcej zapłacimy od następnego okresu. Kiedy już mamy to wszystko musimy iść do urzędu żeby dokonać zmiany nr silnika i pojemności w naszym dowodzie rejestracyjnym. W przypadku nie zmieniania pojemności silnika badanie na stacji jest tańsze.